Компетентнісний
потенціал предмета «Українська література» |
||
№ п/п |
Ключова компетентність |
Уміння і ставлення, формування яких можна забезпечити засобами предмета |
1. |
Спілкування
державною (і рідною у разі відмінності) мовою |
Уміння: – розуміти
україномовні тексти різних жанрів і стилів; – послуговуватися
державною мовою в різноманітних життєвих ситуаціях; – застосовувати
різноманітні комунікативні стратегії залежно від мети спілкування; – толерантно
дискутувати, відстоювати власну думку. Ставлення: – поцінування
краси й багатства української мови; – усвідомлення
ролі української мови як ключового чинника творення нації і держави,
самоствердження особистості; – відстоювання
права спілкуватися українською мовою в різноманітних сферах життя суспільства |
2. |
Спілкування
іноземними мовами |
Уміння: – порівнювати
оригінальні художні тексти та їх україномовні переклади. Ставлення: – утвердження
багатства української мови; – обстоювання
можливості перекладу українською мовою будь-якого тексту іноземної мови; – розуміння
ролі іноземної мови як засобу пізнання іншого світу, збагачення власного культурного
досвіду. |
3. |
Математична
компетентність |
Уміння: – розвивати абстрактне мислення; – установлювати
причиново-наслідкові зв’язки,
виокремлювати головну та другорядну інформацію; – чітко
формулювати визначення й будувати гіпотези; – перетворювати інформацію з
однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема). Ставлення: – прагнення висловлюватися
точно, логічно та послідовно. |
4. |
Компетентності у
природничих науках і технологіях |
Уміння - критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури. Ставлення: –
готовність до опанування новітніми технологіями; – оперативне реагування на технологічні зміни. |
5. |
Інформаційно-цифрова
компетентність |
Уміння: – діяти
за алгоритмом; – працювати
в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації; – розпізнавати
маніпулятивні технології і протистояти їм; – грамотно
й безпечно спілкуватися в мережі Інтернет. Ставлення: – прагнення
дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі; – задоволення
пізнавального інтересу в інформаційному середовищі; – критичне
ставлення до медійної інформації. |
6. |
Уміння вчитися
впродовж життя |
Уміння: – визначати
мету і цілі власної діяльності й розвитку, планувати й організовувати їх,
здійснювати задумане, рефлексувати й оцінювати результат; – використовувати
різноманітні стратегії навчання; – користуватися
різними джерелами інформації; – знаходити,
аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію, перетворювати
її з однієї знакової системи в іншу; – працювати
в парі, групі; – читати,
використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне
тощо; – постійно
поповнювати власний словниковий запас; – застосовувати
комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування. Ставлення: – прагнення
використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях; – готовність
удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати мовну інтуїцію; – розуміння
ролі читання для власного інтелектуального зростання. |
7. |
Ініціативність і
підприємливість |
Уміння: – аналізувати
життєву ситуацію з певної позиції; – презентувати
власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні
засоби; – використовувати
комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і
виявлення лідерських якостей. Ставлення: – готовність
брати відповідальність за себе та інших; – розуміння
ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри. |
8. |
Соціальна та
громадянська компетентності |
Уміння: – толерантно
відстоювати власну позицію в дискусії; – розрізняти
маніпулятивні технології і протистояти їм; – аргументовано
й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань; – уникати
дискримінації інших у процесі спілкування; – критично
оцінювати тексти соціально-політичного змісту. Ставлення: – повага
до різних поглядів, ідей, вірувань; – здатність
співчувати, довіряти й викликати довіру; – поцінування
людської гідності; – повага
до закону та правових норм; – утвердження
права кожного на власну думку. |
9. |
Обізнаність та
самовираження у сфері культури |
Уміння: – зіставляти
специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва; – ідентифікувати
себе як представника певної культури; – визначати
роль і місце української культури усвітовому контексті; – читати
літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в
життєвих ситуаціях; – створювати
тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та
використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби. Ставлення: – поцінування
набутків інших культур, зацікавлення ними; – відкритість
до міжкультурної комунікації; – потреба
читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над
прочитаним. |
10. |
Екологічна
грамотність і здорове життя |
Уміння: – ілюструвати
екологічні проблеми прикладами з художніх творів; – бережливо
ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості; – розуміти
переваги здорового способу життя. Ставлення: – усвідомлення
людини як частини природи, незворотності покарання за зло, причинене
довкіллю; – аналіз літературних текстів (епізодів) екологічного спрямування, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів; - готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього. |
Компетентнісна спрямованість навчання досягається шляхом уведення
наскрізних змістових ліній.
Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні певної, життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.
Для наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» – це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
Метою наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідальних членів громади й суспільства, які розуміють принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.
Наскрізна лінія«Здоров'я і безпека»маєсформувати учнів духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінними членами суспільства, здатних дотримуватися здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.
Наскрізна лінія «Підприємливість
та фінансова грамотність»забезпечить краще
розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань
(здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування
тощо); сприятиме розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в
технологічному швидкозмінному середовищі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий