На часі

Формування ключових компетентностей на уроках української літератури

Компетентнісний потенціал предмета «Українська література»

№ п/п

Ключова компетентність

Уміння і ставлення, формування яких можна забезпечити засобами предмета

1.

Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовою

Уміння: 

   розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів;

    послуговуватися державною мовою в різноманітних життєвих ситуаціях;

    застосовувати різноманітні комунікативні стратегії залежно від мети спілкування;

    толерантно дискутувати, відстоювати власну думку.

Ставлення:

     поцінування краси й багатства української мови;

     усвідомлення ролі української мови як ключового чинника творення нації і держави, самоствердження особистості;

     відстоювання права спілкуватися українською мовою в різноманітних сферах життя суспільства

2.

Спілкування іноземними мовами

Уміння:

    порівнювати оригінальні художні тексти та їх україномовні переклади.

Ставлення:

     утвердження багатства української мови;

     обстоювання можливості перекладу українською мовою будь-якого тексту іноземної мови;

     розуміння ролі іноземної мови як засобу пізнання іншого світу, збагачення власного культурного досвіду.

3.

Математична компетентність

Уміння:

  розвивати абстрактне мислення;

–  установлювати причиново-наслідкові зв’язки,    виокремлювати головну та другорядну інформацію;

– чітко формулювати визначення й будувати гіпотези;

  перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).

Ставлення:

 прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно.

4.

Компетентності у природничих науках і технологіях

Уміння

-   критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури.

Ставлення:

  – готовність до опанування новітніми технологіями;

  оперативне реагування на технологічні зміни.

5.

Інформаційно-цифрова компетентність

Уміння:

   діяти за алгоритмом;

   працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;

    розпізнавати маніпулятивні технології і протистояти їм;

    грамотно й безпечно спілкуватися в мережі Інтернет.

Ставлення:

    прагнення дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі;

– задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;

    критичне ставлення до медійної інформації.

6.

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння:

     визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку, планувати й організовувати їх, здійснювати задумане, рефлексувати й оцінювати результат;

     використовувати різноманітні стратегії навчання;

     користуватися різними джерелами інформації;

     знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію, перетворювати її з однієї знакової системи в іншу;

    працювати в парі, групі;

 читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо;

 постійно поповнювати власний словниковий запас;

  застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування.

Ставлення:

 прагнення використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях;

 готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати мовну інтуїцію;

– розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання.

7.

Ініціативність і підприємливість

Уміння:

    аналізувати життєву ситуацію з певної позиції;

 презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;

 використовувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей.

Ставлення:

 готовність брати відповідальність за себе та інших;

 розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.

8.

Соціальна та громадянська компетентності

Уміння:

   толерантно відстоювати власну позицію в дискусії;

    розрізняти маніпулятивні технології і протистояти їм;

   аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань;

– уникати дискримінації інших у процесі спілкування;

– критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту.

Ставлення:

    повага до різних поглядів, ідей, вірувань;

    здатність співчувати, довіряти й викликати довіру;

    поцінування людської гідності;

    повага до закону та правових норм;

    утвердження права кожного на власну думку.

9.

Обізнаність та самовираження у сфері  культури

Уміння:

    зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;

    ідентифікувати себе як представника певної культури;

    визначати роль і місце української культури усвітовому контексті;

  читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;

  створювати тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.

Ставлення:

    поцінування набутків інших культур, зацікавлення ними;

    відкритість до міжкультурної комунікації;

 потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним.

10.

Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння:

    ілюструвати екологічні проблеми прикладами з художніх творів;

    бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості;

     розуміти переваги здорового способу життя.

Ставлення:

  усвідомлення людини як частини природи, незворотності покарання за зло, причинене довкіллю;

 аналіз літературних текстів  (епізодів) екологічного спрямування, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів;

-  готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього.


       Компетентнісна спрямованість навчання досягається шляхом уведення наскрізних змістових ліній.

Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні певної, життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.

Для наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» – це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.

Метою наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідальних членів громади й суспільства, які розуміють принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

Наскрізна лінія«Здоров'я і безпека»маєсформувати учнів духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінними членами суспільства, здатних дотримуватися здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.

Наскрізна лінія «Підприємливість та фінансова грамотність»забезпечить краще розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); сприятиме розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Олена Теліга. Вірші « Сучасникам», « Радість»

 1. Опрацюйте біографію Олени Теліги, законспектуйте основні відомості. Перегляньте відеоматеріал про письменницю. Оле́на Іва́нівна Телі́га ...