Можливості предмета «українська мова» у формуванні ключових компетентностей
|
Ключові
компетентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування державною мовою . |
Уміння: використовувати
українську мову як державну для духовного, культурного й національного
самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово
тлумачити поняття, факти;
висловлювати думки, почуття, погляди;оцінювати й осмислювати ситуацію
спілкування; реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і
культурних явищ (у школі, громадських місцях, удома, на дозвіллі);
здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних
засобів; володіти засобами української
мови — її стилями, типами, жанрами; правильно вимовляти й писати слова,
творити їх граматичні форми; конструювати речення й тексти; дотримувати норм
етикету під час спілкування. Ставлення:поцінування
української мови як державної; усвідомлення її як державотворчого чинника та чинника
національної ідентичності;
свідоме послуговування українською мовою в усіх царинах життя; захоплення
красою, естетичною довершеністю, багатством
виражальних засобів української мови; сприйняття спілкування як
цінності; усвідомлення значення ефективного спілкування; ціннісне
ставлення до співрозмовників; у виборі рішень керування системою цінностей,
схвалених суспільством. Навчальні ресурси: текстоцентризм, діалог, дискусія, проект щодо ролі державної / рідної мови. |
2 |
Спілкування іноземними мовами
|
Уміння: виявляти в текстах
запозичення з інших мов; пояснювати лексичне значення, правопис та
особливості вживання слів іншомовного походження;обговорювати прочитані або
прослухані мовою оригіналу та в перекладі українськоюфольклорні та
літературні твори. Ставлення:
розуміння ролі іноземної
мови як засобу пізнання іншого світу та збагачення власного культурного
досвіду; розуміння потреби популяризувати Україну у світі засобами іноземних мов;
готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур. Навчальні ресурси: перекладні словники, тексти українськомовних перекладів літературних творів та оригінали. |
3 |
Математична компетентність
|
Уміння: оперувати абстрактними поняттями; виокремлювати головну й другорядну інформацію; установлювати причинно-наслідкові
зв’язки;чітко формулювати визначення та будувати гіпотези; формулювати тезу й
добирати аргументи; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему,
таблицю, діаграму); доцільно й правильно використовувати в мовленні
числівники. Ставлення:прагнення висловлюватися точно, логічно,
послідовно; бережливе ставлення до часу. Навчальні ресурси: тексти, що містятьроздум; текст виступу, у якому наявна гіпотеза та її обґрунтування; тексти, у яких наявні таблиці, схеми, діаграми тощо. |
4 |
Компетентності в природничих
науках і технологіях
|
Уміння: швидко й ефективно шукати інформацію про довкілля, використовувати
різні види читання для здобуття нових знань; критично оцінювати відображені в
наукових, художніх і публіцистичних текстах результати людської діяльності в
природному середовищі; змістовно, логічно, послідовно, точно описувати процес
власної діяльності; спостерігати, аналізувати, проводити мовні експерименти;
словесно оформлювати результати досліджень; визначати роль природи в житті людини; використовувати сучасні
технології. Ставлення: сприйняття природи як цінності; готовність
захищати довкілля, зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутніх поколінь;готовність до опанування новітніх технологій. Навчальні ресурси: науково-пізнавальні й навчальні тексти природничого та технологічного змісту;аналіз текстів (фрагментів) природничо-екологічного змісту, опис експерименту, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів. |
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння:діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати
пошукову діяльність та аналіз мовних явищ; створювати інструкцію та діяти за
інструкцією; складати план тексту;впевнено й водночас критично застосовувати
інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки,
обміну інформацією з навчальною метою та в приватному спілкуванні; грамотно й
безпечно комунікувати в інформаційному просторі; розпізнавати маніпулятивні
технології та протистояти їм;розвивати медійну грамотність; переводити
навчальну інформацію в інший формат. Ставлення: задоволення пізнавального інтересу;
прагнення до гармонійного спілкування у віртуальному інформаційному просторі,
критичне сприйняття інформації, поданої в ЗМІ; прагнення додержувати
правил роботи з інформацією (дотримання авторського права тощо). Навчальні ресурси:дописи в соціальних мережах і коментарі до них;інструментальні тексти (алгоритми дій, інструкції тощо);план тексту; медійні тексти. |
6 |
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння:визначати мету навчальної діяльності та
способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну
діяльність; читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, вибіркове,
вивчальне та ін.); постійно поповнювати власний словниковий запас;
користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками,
енциклопедіями, онлайн-ресурсами); здійснювати самооцінювання результатів
власної діяльності, рефлексію; застосовувати комунікативні стратегії відповідно
до мети та ситуації спілкування. Ставлення:
сприйняття освіти,
навчальних досягнень, зокрема у вивченні мови, як цінностей, готовність
удосконалювати знання мови і власне мовлення впродовж життя, розвивати мовне
чуття; розуміння ролі читання для власного розвитку; усвідомлення потреби вчитися з
метою самовдосконалення й самореалізації. Навчальні ресурси:довідкова література, зокрема пошукові системи;електронні мережеві бібліотеки; інструкції з ефективного самонавчання. |
7 |
Соціальні та громадянські компетентності
|
Уміння: аргументовано і
грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних
питаннях; співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати
їх, досягати розумних компромісів. Ставлення:сприйняття людської гідності як найвищої цінності;
повага до законів України, зокрема до норм українського мовного законодавства;
повага до правових норм;
усвідомлення необхідності конструктивної участі у громадському житті. Навчальні ресурси:тексти соціально-політичного змісту; інтерактивні технології навчання. |
8 |
Підприємливість
|
Уміння:презентувати власні
ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні
мовні засоби; використовувати ефективні комунікативні стратегії для
формулювання власних пропозицій;самоорганізовуватися;оцінювати економічні
ініціативи та економічну діяльність. Ставлення: готовність брати
на себе відповідальність; розуміння ролі комунікативних умінь для успішної
професійної кар’єри. Навчальні ресурси: тексти, які містять моделі ініціативності; ділові папери (план роботи, звіт, резюме, заява тощо),самопрезентація, зразки реклами. |
9 |
Загальнокультурна грамотність
|
Уміння:використовувати
українську мову для духовного й культурного самовиявлення; дотримуватися норм
української літературної мови та мовленнєвого етикету;використовувати досвід
взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях; створювати тексти,
виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючихудожні засоби;
добирати літературу для читання з метою одержання насолоди та користі від
прочитаного. Ставлення: сприйняття
літературного твору як засобу збагачення особистого емоційно-чуттєвого
досвіду, отримання естетичного задоволення від творів мистецтва;
зацікавленість світовими культурними набутками, повага до розмаїття
культурного вираження різних народів. Навчальні ресурси: твори мистецтва; тексти, що містять описи творів
мистецтва; дослідницькі проекти. |
10 |
Екологічна
грамотність і здорове
життя
|
Уміння: дотримуватися здорового способу
життя;враховувати
вплив слова на психічне здоров’я людини; відповідально використовувати мовні виражальні
засоби; застосовувати комунікативні стратегії для протистояння деструктивним
та маніпулятивним впливам, що є загрозою здоровому способу життя; виявляти
толерантність до різних поглядів, співчувати;конструктивно спілкуватися в
різних соціальних середовищах, досягнення соціальної захищеності, сімейного
щастя тощо; бережливо ставитися до природи. Ставлення: сприймання
здоров’я як загальнолюдської цінності; бажання дотримуватися здорового
способу життя; усвідомлення значення навколишнього середовища для життя і
здоров’я людини; готовність зберігати природні ресурси. Навчальні ресурси: тексти, які сприяють гармонізації психоемоційного стану;художні твори,
які містять моделі досягнення соціальної захищеності, кар’єрного зростання. |
З метою увиразнення ключових компетентностей
уведено поняття наскрізних ліній: «Екологічна безпека і сталий розвиток»,
«Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і
фінансова грамотність».
Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»(НЛ-1) підсилює ключові компетентності, спрямовує
діяльність учителя й учнів на формування соціальної активності,
відповідальності й екологічної свідомості, усвідомлення ідеї сталого розвитку
як нового типу еколого-економічного зростання, щозадовольняє потреби всіх членів суспільства за умови збереження й
поетапного відновлення природного середовища, готовності брати участь у
розв’язанні питань довкілля та розвитку суспільства; конкретизує роботу зі
збереження й захисту довкілля.
Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»(НЛ-2) забезпечує розвиток соціальної й громадянської
компетентностей, розкриває суть поняття «відповідальний громадянин», визначає
вектори його діяльності.
Реалізації здоров’язбережувальної ключової
компетентності сприяє наскрізна лінія «Здоров’я
і безпека» (НЛ-3),
орієнтуючи на формування учня як духовно, емоційно, соціально й фізично
повноцінного громадянина, що дотримується здорового способу життя, активно
долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.
Метою наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» (НЛ-4) є навчання молодого покоління українців
ощадливості, раціонального використання коштів, планування витрат, стимулювання
лідерських ініціатив, прагнення успішно діяти в технологічному швидкозмінному
середовищі.
Наскрізні змістові лінії спільні для всіх шкільних предметів, є засобом інтегрування навчального змісту, вони корелюються з окремими ключовими компетентностями і сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях. Упровадження наскрізних змістових ліній у навчальний предмет передбачає розв’язування завдань реального змісту, виконання міжпредметних навчальних проектів, роботу з різними джерелами інформації.
Комментариев нет:
Отправить комментарий