Милозвучність української мови досягається природним чергуванням окремих голосних і приголосних звуків, спрощенням у групах приголосних, використанням паралельних форм слів.
Евфонічність (милозвучність) української мови, її приємне звукове оформлення служать засобом естетичності, краси; характерним є уникнення важкого для вимови нагромадження звуків.
Евфонія вважається галуззю фоностилістики. Ця наука вивчає здатність
фонетичної організації мови до мелодійного звучання, створення звукозображання
у висловленні відповідно до його змісту й художнього призначення. Важливу роль
відіграють також інтонація та ритміка.
Алітерація – суголосся приголосних звуків, тобто повтор одного або
кількох приголосних у суміжних чи розташованих недалеко одне від одного словах:
Ну, що ж, стійте собі на місці, спочивайте
спокійно (М. Коцюбинський).
Звук [с] у цьому випадку вжито на позначення спокою, умиротворення, повільної дії; асоціюється з тихим сичанням вітру.
Асонанс – суголосся
голосних, тобто повтор однієї або кількох голосних у суміжних чи
розташованих недалеко одне від одного словах.
Щось грюкнуло дверима, й полопотіло
босими ногами (М.
Коцюбинський).
Восьмиразовий повтор звука [о] створює ефект грубого звучання. Складається враження чогось громіздкого, значущого, гучного.
Анафора – початковий
повтор однакових звуків (слів) на початку рядків, строф, речень,
абзаців, розділів твору. Звукова анафора – повторення
початкових (ініціальних) звуків. Повторюватись може перший звук рядка у вірші
або першого звука у слові:
Зелениться
ніжна м’ята, рута, материнка, –
Знов я чую,
мов співає давня українка.
А.Кримський
Епіфора – повтор
однакових звуків, слів, словосполучень наприкінці суміжних віршованих
рядків, строф, речень, абзаців, розділів твору.
Звукова епіфора – повторення кінцевих звуків чи словосполучень у
закінченнях слів віршованого рядка:
Через перепони,
Попри всі закони,
Ти, мово дідівська, живлюща… (М.Чернявський)
Ці повторення увиразнюють мову,
підсилюють і підкреслюють певну думку. Це стилістична фігура, протилежна анафорі,
особливого смислового значення набуває саме у поєднанні з нею.
Рима як різновид звукової епіфори разом із
віршованими розмірами теж є важливим фонетичним засобом художнього стилю,
зокрема поетичного мовлення. Рима – звуковий повтор, побудований на
співзвучності кінцевих слів або їх частин.
Наприклад:
Люлі-люлі, люлечки,
Шовковії вервечки.
Народна
творчість
У фоностилістиці досить поширеним є таке явище, як звуконаслідування (ономатопея).
Ономатопея – процес
імітації звуків природи за допомогою прямого їх
наслідування. Наприклад: Немов хто косою черк! А друге
світліше – дзінь!
А. Головко
Комментариев нет:
Отправить комментарий