На часі

воскресенье, 30 октября 2022 г.

10 клас. Українська мова. ЧИТАННЯ МОВЧКИ ТЕКСТІВ ДІАЛОГІЧНОГО Й МОНОЛОГІЧНОГО ХАРАКТЕРУ РІЗНИХ СТИЛІВ, ТИПІВ І ЖАНРІВ МОВЛЕННЯ

 МАТКА

Ця дивовижна історія сталася в жовтні сорок третього року в глухому селі, яке навіть німецькі війська під час наступу обминули: боялися потопити свою техніку в болотах.

Літак упав за селом, на узліссі. Гахнуло так, що земля пішла хвилями.

Люди спершу боялися туди й потикатися, а за якийсь час найсміливіші притягли уламок крила з чорним хрестом: німець, не наш. “А де ж поділися німці?” – питали цікаві.- “Як де? У ямі прикопало”.

Василина Моторна до тієї ями не бігала. У неї були свої клопоти, хоча і її війна не обминула: забрала чоловіка і сина та десь і зжувала – кісточок не залишила. Он вони висять на стіні – дві похоронки. Василина, щоранку проснувшись, хрестилася не до образів, що тьмяніли у закутку, а до похоронок: “Упокой, Господоньку, їхні душі невинні”, і їй щоразу аж легшало.

Другого дня Василина помандрувала в інший кінець лісу: назбирати в’язанку хмизу. І тільки ступила до лісу, як щось застогнало.

Стогін донісся з кущів на узліссі. Василина підійшла, розгорнула і заклякла: на землі лежав німець. Лежав у такій точнісінько формі, як недавно навідувались німці у село. Василина, перехрестившись налякано, хотіла одступитися, коли на білому обличчі затремтіли стулені повіки.

– Матка… Матка… – тоненько і жалібно.

Це слово Василина знала. І вже знала, що не залишить його отак помирати в лісі.

У дворі в неї стояв візок саморобний: чоловік ще зробив, на всі руки був майстер. Тепер Василина стояла над ним і подумки розмовляла з чоловіком: “Що ж ти, Левку, змайстрував його таким куцим? Як же я вмощу того бідолагу?” Оминала називати отого німцем, бо німець убив її чоловіка і сина. Просто там лежала людина, яку конче треба порятувати од смерті.

Поморочилась, поки примостила. Добралась до двору. Підважила свого “пасажира” негаданого, а він був легкий, як дитина, та до хати занесла.

Стягнула чоботи, звільнила його од мундиру. Сорочку з нього зняла: на сухеньких, як у півника, грудях ворушився хрестик блискучий. “Не інакше – мати наділа… Ох, сини, сини, що ж ви, кляті душі, воюєте, матерям віку вкорочуєте?”

Дістала зі скрині білизну синову, одягла його. Обережно помила, обгорнула капустяним листям. Йому мовби полегшало, не так стогнав.

– Матка… Матка… – озивався тихо до неї.

Всеньку ніч коло нього просиділа: прислухалася – диха?.. не диха? Згадувала сина, що такий же був, як і цей, молодесенький, вона й досі не вірила отій похоронці: не розумом, серцем не вірила… Може, він теж отакечки лежить, може, поранений, і над ним отак чужа мати сидить, дослухаючись?

Як не стереглась Василина, як не завішувала вікна,- не вбереглася. Може, те, що Василина раптом стала брати молоко в сусідки (своєї корови вже давно не було), село насторожило, а може, й те, що стала двічі топити, зігріваючи воду. А може, якесь лихе око угледіло, як Василина везла німця із лісу.

Одного разу до села вкотила машина, повна солдатів. У всіх петлиці малинові. Не питали дороги – до Василини прямо під’їхали. Оточили двір, автомати наставили. Ускочили і з порога:

– Гдє нємєц?!

Підскочили, висмикнули з ліжка, на ноги поставили.

– Та він поранений! – вирвалось у Василини.

– Ранений!.. Фашиста жалєєш?.. І ти собірайся!

Забрали, не дали отямитись.

На допит Василину водили переважно вночі. Її аж хитало, вона вже не тямила, що у неї питають. А вони, як дятли:

– Сколько ти фашистов пригрєла?

Потім був трибунал, тут уже Василина нічого не тямила. Нарешті їй винесли вирок: десять літ таборів та п’ять позбавлення прав.

Відбувала покарання на Колимі, а коли повернулась через п’ятнадцять років додому,- жодного зуба в роті й ні волосини на голові. І – “матка” до самого скону. (565 слів) (За А. Дімаровим)

Вибрати на кожне із запитань правильну відповідь.

1. Розказана письменником історія трапилась:

А) у зоні військових дій;

Б) у прифронтовій смузі;

В) у зоні активної дії партизанів;

Г) далеко в тилу.

2. Пораненого німця Василина Моторна знайшла:

А) на лісовій галявині;

Б) у вирві від вибуху літака;

В) у кущах на узліссі;

Г) у садку біля своєї хати.

3. Від пораненого німця Василина почула слова:

А) “фрау, фрау”;

Б) “мутер, мутер”;

В) “матка, матка”;

Г) “мамка, мамка”.

4. До хати Василина допровадила пораненого:

А) на змайстрованому сусідом візку;

Б) на змайстрованому сином візку;

В) на змайстрованому чоловіком візку;

Г) на самостійно змайстрованому візку.

5. Подумки Василина називала пораненого:

А) фашистом;

Б) бідолагою;

В) бідахою;

Г) невдахою.

6. Для Василини поранений був:

А) жорстоким окупантом;

Б) представником народу, який знищив її сина й чоловіка;

В) солдатом, який зазнав поразки в бою;

Г) людиною, яку конче треба порятувати од смерті.

7. Хрестик на німцевих грудях вразив Василину, тому що:

А) очевидно, його наділа синові матір;

Б) очевидно, поранений був віруючим;

В) такий хрестик мав і її син;

Г) хрест не врятував німця.

8. Сидячи усю ніч над пораненим, Василина думала:

А) про чоловіка і сина, у загибель яких не вірила;

Б) про сина, у загибель якого не вірило її серце;

В) про горе матері німецького вояка;

Г) про загибель сотень синів українських і німецьких матерів.

9. Жінка сподівалася на те, що:

А) її син живий, але поранений, і його доглядає чужа мати;

Б) німець видужає і допоможе їй дізнатися про долю сина;

В) німець видужає, знайде і врятує її сина;

Г) німець видужає і забере її з собою до Німеччини.

10. Те, що солдати заїхали прямо у Василинин двір, свідчило:

А) вони здогадалися, що поранений може переховуватись у самотньої вдови;

Б) вони зрозуміли, що матір загиблого могла пожаліти чужого сина;

В) її виказав хтось із односельців;

Г) вони заїхали на перше подвір’я, яке впало їм в око.

11. За змістом і головною думкою подане оповідання перегукується із твором:

А) “А зорі тут тихі” Бориса Васильєва;

Б) “Мати” Олександра Довженка;

В) “Обеліск” Василя Викова;

Г) “Гарячий сніг” Юрія Бондарева.

12. Оповідання утверджує:

А) непереможну силу милосердя і святість материнства;

Б) необхідність притлумлювати материнський інстинкт, який може зашкодити самій матері;

В) ненависть до ворогів народу і віру в перемогу ідеології своєї держави;

Г) поміркованість, обережність, тактику невтручання до чужих справ із метою самозбереження.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Олена Теліга. Вірші « Сучасникам», « Радість»

 1. Опрацюйте біографію Олени Теліги, законспектуйте основні відомості. Перегляньте відеоматеріал про письменницю. Оле́на Іва́нівна Телі́га ...